FOTOTIPS: MÅLA MED FICKLAMPA

Tyckte att det var dags för ett fototips nu! Tänkte att jag skulle visa er hur man "målar" med en ficklampa på ett objekt för att få en häftig effekt!

Dessa bilder på toan och handfatet som jag har tagit är inte de finaste, men ni förstår ändå principen med det hela! Hoppas jag..

För att bilderna ska bli skarpa så behöver man sätta kameran på ett stativ. Sätt kameran på manuella inställningen (M), på det roterande hjulet längst upp på kameran.
Sätt kameran på lång slutartid (slutartid= jämför med ett öga som öppnar sig och blinkar), man kan behöva pröva sig fram till vilken slutartid som är längst.
Välj ett svart rum eller ett svart ställe att fota på. Det måste vara nästan becksvart på stället du ska fota på, annars fungerar inte detta.
Tänd ficklampan och tryck på avtryckaren på kameran. Lys mot objektet som du vill ska vara upplyst eller träda fram extra och gör rörelser som om du målade med en pensel på objektet, fast med ficklampan. Tänk på att försöka röra på ficklampan hela tiden så att du hinner måla över hela objektet innan slutartiden är slut.

Jag har fått min inspiration från fotografen Karl Taylor. Här är en utav hans bilder där han har använt den här tekniken:
Han har fotat mitt i natten, utomhus. Han har lyst upp den stora stenbyggnaden längst hit, gräset längst hit och kanske även de byggnaderna där bak med svagt ljus.. Är inte riktigt säker. Han har en speciellt fjärrutlösare som gör att han kan ställa in sin slutartid på 15 minuter (det är väldigt långt)! De små strecken på himlen är stjärnorna som har flyttat på sig. Sjukt häftigt måste jag säga! 
Man kan gå mitt i bilden under tiden slutartiden är på utan att synas, men man får inte stå stilla en enda sekund, för då syns man i bilden. 

Hoppas ni förstår! Och kom ihåg att ni måste pröva er till rätt alternativ osv. Det kan ta lång tid och slösa mycket på minneskortet innan man får till det perfekta kortet!
2012-08-29 | at 10:39:00 | in Photo